Heb je vragen over schuld?
Wij staan je graag te woord.

Cliënt ervaringen

Op deze pagina laten wij graag een aantal van onze cliënten aan het woord om te vertellen hoe zij de ondersteuning van GOS ervaren.

Ervarings verhaal Cliënt H:

11 januari 2022

Geacht Bestuur Fonds Bijzondere Noden, Stichting Grip op Schuld en M,

Jullie zijn mijn helden. Ik wil jullie allemaal bedanken voor de mogelijkheden die jullie me hebben geboden om een einde te maken aan jarenlange en oplopende schulden.

Mijn verhaal begint al jaren voordat ik met Stichting Grip op Schuld in contact kwam.

Een jaar of 16 misschien 17 ging ik mijn eerste persoonlijke lening aan en hierop volgde nog andere leningen, creditcards en ga zo maar verder. Jarenlang heb ik me kunnen redden, maar de schulden werden groter. Toen kwam er in Augustus 2020 een moment waarop ik niets meer kon. Of in ieder geval niet meer aan geld komen.

Ik kwam via mijn bank en de gemeente terecht bij Grip op Schuld. M is aan het werk gegaan en hoe. Alle schulden en uitgaves zijn in kaart gebracht, schuldeisers benaderd en betalingsregelingen geregeld ga zo maar verder. Toen ze me liet zien waar ik mijn inkomen aan op braste, want daar kwam het op neer, verschoot ik enorm. Een eyeopener zeg maar. Toen kwam M met het voorstel om het Fonds Bijzondere Noden te benaderen om me te helpen met een lening. Oké, Fonds Bijzondere Noden, nooit van gehoord dacht ik. Uiteindelijk kreeg ik de lening dankzij het werk van M en het vertrouwen dat jullie hadden.

Een jaar geleden schreef ik jullie dat ik het licht aan het eind van de tunnel nog niet zag, maar dat ik er vertrouwen in had dat dit wel zou komen. De tunnel is nu helemaal verlicht. Mede doordat ik weg moest bij mijn werkgever, door een bedrijfssluiting en niet omdat ik het slecht deed, moest ik op zoek naar ander  werk. Een geluk die ik had met de bedrijfssluiting is dat ik een transitievergoeding kreeg, deze zorgde ervoor dat ik de lening bij het Fonds  11 maanden eerder dan gepland en 5 maanden eerder als mijn streefdatum af heb kunnen lossen.

Nu is het aan mezelf om niet meer in deze situatie terecht te komen. Hierin heb ikzelf wel vertrouwen. Mede omdat ik me heel bewust ben wat mijn vaste lasten zijn en wat ik dan nog kan sparen en uitgeven zonder in de problemen te komen. Een buffer hebben en houden om onverwachte kosten te kunnen betalen. Al dat soort dingen heb ik nu geleerd en ingezien dat het nodig is om financieel gezond te blijven.

Ik ben heel blij dat jullie er zijn om mensen zoals mij te helpen. Uiteindelijk zou het fijn zijn als dit soort stichtingen en fondsen niet meer nodig zouden zijn. Helaas zal dit niet de realiteit zijn want er zullen altijd mensen in financieel zwaar weer terecht komen om uiteenlopende redenen. Ik kwam in deze situatie terecht door mijn eigen stommiteit. Dat geldt alleen niet voor iedereen.

Ik wil jullie nogmaals allemaal heel erg bedanken voor de hulp die ik heb gekregen, al heb ik tussendoor wel eens moeite gehad, ben ik nu heel blij dat ik dit nu af kan ronden.

M, ik wil je bij deze ook persoonlijk bedanken. Je krijgt van mij een dikke knuffel en eeuwige dankbaarheid. Je hebt zo ontzettend veel voor mij gedaan.

Ik begin nu een nieuw leven, zonder schuld, met ander werk en in een ander huis, wel dezelfde woonplaats want daar zal ik niet heel snel weg willen gaan.

Met vriendelijke groet,

Ervarings verhaal Cliënt G:

Ik ben in de schulden geraakt door twee belangrijke oorzaken. Als gevolg van de economische crisis ben ik in 2010 mijn baan kwijt geraakt en viel in mijn inkomen 50% achteruit en in dezelfde periode liep mijn huwelijk stuk in verband met vreemd gaan van mijn toenmalige vrouw en de daarop volgende echtscheiding.
Met het inkomen van onze beide salarissen hadden we in de goede tijden een mooi vrijstaand huis gekocht en bij de echtscheiding hadden we de afspraak gemaakt dat het huis op beider naam zou blijven en zo snel mogelijk worden verkocht. Tot die tijd zou ik er blijven wonen en alle lasten die met de woning te maken hebben zou ik dragen.
Door de economische crisis en het tegelijk instorten van de woningmarkt lukte het mij niet om een baan te vinden en de verkoop van de woning bleek een net zo onmogelijke opgave (er kwamen niet eens mensen kijken).

Lees meer

Met het verlies van het inkomen van mijn baan en na het vertrek van mijn ex ook haar inkomen kwam ik in een negatieve cirkel terecht. De hypotheek kon ik op een gegeven moment niet meer betalen. Ik probeerde het ene gat met het andere te dichten, heb al mijn financiële reserves ingezet in de hoop dat ik er zelf uit zou komen als ik weer een goede baan zou kunnen vinden.
Maar het mocht allemaal niet baten. Na mijn periode bij het UWV kwam ik in de bijstand terecht, mijn financiële reserves waren na jaren worstelen volledig uitgeput en ik zat financieel en emotioneel helemaal aan de grond. De verkoop van de woning was niet gelukt en de bank wilde gaan executeren.
Ik durfde geen brieven meer te openen omdat er bijna dagelijks wel aanmaningen op de deurmat lagen en ik geen uitweg meer zag.
Mijn broer kende mijn situatie en zag dat ik ondanks mijn pogingen steeds verder achteruit ging. Hoewel hij me financieel niet kon helpen kon ik wel bij hem terecht voor steun en mijn verhaal kwijt te kunnen. Hij was het die me op gegeven moment zei “bel de gemeente voor hulp!”.

Uit schaamte, hulpeloosheid en pure onwetendheid zou ik dat nooit uit mezelf hebben gedaan denk ik.
Ik zocht het nummer op van de gemeente, schreef dit op een briefje met daaronder de tekst “IK HEB HULP NODIG”.
Dat briefje heeft nog dagenlang op tafel gelegen voordat ik durfde te bellen, uit schaamte. Maar ik heb gebeld!
Zo kwam ik in begin 2013 in contact (via de gemeente) met Grip op Schuld.
Al snel volgde er een intakegesprek en kon ik mijn verhaal vertellen. Ik kreeg een schuldmaatje toegewezen en deze heeft me geholpen om letterlijk weer grip op mijn situatie te krijgen.
Hij heeft al mijn (ongeopende) brieven meegenomen en maakte een overzicht en nam contact op met de schuldeisers. Hij maakte afspraken met ze en hielp mij met het weer op orde brengen van mijn prioriteiten.
Ik moest uiteraard zelf ook flink aan de bak, het zoeken van een baan en de nog steeds niet gelukte verkoop van de woning en zorgen dat ik ondanks alles positief bleef voor een betere toekomst waren de belangrijkste taken. En natuurlijk streng budget beheer.

Grip op Schuld heeft me ook geholpen om met de gemeente te praten voor schuldsanering.
Hiervoor moest eerst de woning verkocht zijn, dat is uiteindelijk (net vóór de executie door de bank) met veel verlies gelukt zodat hier een enorme restschuld overbleef.
Mijn schuldmaatje kwam regelmatig op bezoek om me te helpen om lopende of nieuwe ontwikkelingen te bespreken en contact te houden met de schuldeisers.
Medio 2016 was het eindelijk zover, de woning verkocht en heeft Grip op Schuld me geholpen bij het traject naar de gemeente voor de aanvraag voor schuldsanering.
Ik kwam in een huurwoning terecht en de schuldsanering is gestart per 1-1-2017.
Nu, januari 2020, ben ik eindelijk uit de schulden. Heb 3 jaar schuldsanering geleefd op een strikt budget en kan sinds kort weer gaan bouwen aan een nieuw leven.
Grip op Schuld was in de aanloop hiertoe een anker en een vertrouwenspersoon in de vorm van mijn schuldmaatje en de organisatie er achter.
Dankjewel Grip op Schuld! Voor alles en vooral voor je geduld en begrip!

Ervarings verhaal Cliënt F:

Ik/wij zijn ontzettend blij dat we hulp hebben gekregen van Grip op Schuld en vooral dank aan jullie.

Maatje echt heeeeel hartelijk bedankt hoe je bij ons binnen kwam en waarbij we meteen een goed gevoel hadden.

Rustig, correct, maar ook de pijn punten aangeven waarop bezuinigd kon worden en die je niet nodig hebt.

Dank je wel

Ervarings verhaal Cliënt A:

Hoe Eerder Hoe Beter!

Ik wil mijn verhaal vertellen waarom hoe eerder hoe beter.
Ik  ben drie jaar geleden weduwe geworden, maar ik kreeg geen weduwe uitkering, omdat ik na 1952 geboren ben. Daarom ging ik mijn spaargeld op maken voor de huur, vaste lasten en eten. Maar dat raakte op en ik ging naar Senser, zij zeiden dat ik mij moest laten keuren, want als ik voor 40% afgekeurd werd, zou ik wel een uitkering krijgen van de nabestaande wet. Dat heb ik gedaan, ik werd afgekeurd en kreeg met terugwerkende kracht  uitbetaald.

Lees meer

Ik was hartstikke blij, maar toen kwam het. Ik wist niet dat ik het door moest geven aan de belastingdienst en die zagen dat ik nou wel een uitkering kreeg en belasting van het geld dat ik ineens uitbetaald kreeg, dus moest ik de toeslagen terug betalen, omdat ik daar geen recht meer op had op dat moment.  Maar ik had een uitkering en een klein pensioentje van mijn man, dus ik kwam iedere maand in het rood bij de Bank en dat liep steeds verder op.

Ik wist wel van grip op schuld, daar had ik over gelezen op de site, maar ik vraag niet graag  om hulp en ik schaamde mij. Maar ik wilde  niet steeds verder in het rood komen, dus moest ik wel iets doen.
Daarom heb ik toch maar gebeld. In het begin had ik er best veel moeite mee, maar dat werd steeds beter, want ze waren heel vriendelijk en ze beschuldigen mij niet. Ik was ook bang dat ze zouden zeggen hoe heb je het ook zover laten komen, maar ze hebben mij zo goed geholpen en samen met mij hebben we het opgelost. Ik ben zo blij dat ik niet langer gewacht heb en door de bomen het bos niet meer zag.

Ik ben nu gelukkig schuldenvrij en daarom zeg ik ook: Hoe Eerder Hoe Beter

Dit was mijn verhaal en ik hoop dat ik hierdoor mensen kan helpen en laten zien dat ze zich niet hoeven te schamen om hulp te vragen .

Hoe Eerder Hoe Beter!

Ervarings verhaal Cliënt  B:

Ergens mei, juni 2017 kwam ik totaal berooid terecht bij Marleen Jagers van de Levgroep… ik had geen idee meer wat ik moest doen, waar ik moest zijn om de financiële puinhoop waar ik in terecht was gekomen het hoofd te kunnen bieden.
Mijn Ziektewetwet uitkering werd me ineens ontnomen, mijn WW was versnoept door 3 jaar op een rij, in januari steeds uit de ziektewet gegooid te worden, om na bezwaar procedure steeds opnieuw in gelijk gesteld te zijn, dat ik recht had op die uitkering. Ieder jaar leverde ik daarop 30% meer in, waardoor op het laatst er nog maar een uitkering was van 843 euro per maand…onder het minimum besefte ik later.

Lees meer

Ik redde het steeds op het randje, maar ineens bleek er in februari 2017 gewoon helemaal niets meer te zijn… geen inkomen dus… Ik had brieven moeten hebben, niet dus! ik had mail moeten hebben, ook niet, dus ik moest achteraf een uitkering aanvragen bij Senzer wat heel veel, echt heel veel moeite heeft gekost. Een onkundige medewerker, die fout op fout maakte, meerdere malen op “verhoor’ moeten komen, het was bijna alsof ze mijn 7 cm dikke UWV dossier niet geloofden, terwijl zaken toch duidelijk zwart op wit stonden. Je snapt dat met 0 euro, de achterstand op de vaste lasten heel rap opliepen…. Eten deed ik bij anderen of van anderen, niet met regelmaat, want dat is verboden in Nederland, dat is inkomen! Brood, komkommers, tomaten en heel af en toe vlees, kreeg ik via de minimagroep op Facebook, en heel af en toe “won” ik een tas met etenswaren. Waarom ging je dan niet naar de voedselbank, simpelweg, daarvoor heb je een uitkering nodig, die te laag is…ik had er dus geen! Ik ging niet naar de huisarts, naar ziekenhuiscontroles, naar de tandarts, niets van dat al, geen broodnodige medicatie, geen behandelingen, simpelweg omdat ieder recept je geld kost, de 385 euro eigen risico, maar daarnaast ook de eigen bijdrage. Mijn  verhaal is neergelegd bij Marleen Jagers, die me doorverwees naar Grip op Schuld, waar ik met Jos van de Mortel te maken kreeg. Zij helpen en ondersteunen je op een manier die bij me past, in plaats van dingen uit handen te nemen, pakken ze je bij de hand, en pakken problemen dus MET je aan. Alleen, voor hen was het ook moeilijk, te werken zonder één euro…Marleen bleef in contact met Senzer, ze peuterde de eerste voorschotjes los, Jos met de mensen/bedrijven waar ik steeds meer geld verschuldigt was…. En hij bekeek samen met mij mijn administratie…. Hey, geen huursubsidie, waarom niet… een schuld die je aan het afbetalen bent bij het UWV die wel lijkt op te tellen (ja heus, het beginbedrag met de 7 aflossingen die maandelijks waren ingehouden zijn er bij opgeteld, waardoor de schuld bijna verdubbelt is!). In september 2017 kreeg ik eindelijk mijn uitkering toegekend, 661 euro per maand! In oktober ontdekten we de fout bij de belastingdienst en bleek ik wel degelijk recht te hebben op huursubsidie, zelfs een stuk nog van het jaar daarvoor, wat door de belasting ook in 1x werd rechtgetrokken in diezelfde maand…alle achterstand kon ik in 1 klap daardoor betalen. Wat vertelde ik met trots aan Jos, dat ik dat dankzij hun hulp had kunnen doen, samen gingen we in de computer “strepen” en rechttrekken…. Maar ik was er nog niet, mijn telefoon abbo moest naar het laagst mogelijke bedrag omdat ik wel bereikbaar “moet” zijn, heb bezuinigt op alles wat maar mogelijk was, en ik redt het net of eigenlijk net niet…want nog steeds geen medicatie en zo…maar dat ben ik intussen gewend. Ik mag sinds december naar de voedselbank, dat heeft Jos nog even op de valreep geregeld, nu was er een “bewijs” van een te lage uitkering… hij wees me ook op enkele landelijke regelingen…..een eenmalige maatschappelijke bijdrage in december, waar je “leuke” dingen voor moet doen..zoals een sportabbo, of een ovkaart, misschien zelfs wel lekker eens gaan uit eten. Ook is er een inkomensafhankelijke eenmalige bijdrage, daar zijn we ook voor gaan zitten, waardoor december ineens een maand van lucht en licht werd, de laatste moeilijke zaken konden daardoor ook afgelost worden, en ja, ik ben lekker gaan lunchen, en heb iets leuks gekocht voor mezelf! Maar er was nog steeds iets wat me maandelijks geld kost, wat er eigenlijk niet is…. De aflossing op de bank, waar je ooit een krediet bent aangegaan, de flexibele krediet rekening waar je altijd dat maximale bedrag in de min staat…het is aflossen en opboksen tegen de rente, oftwel je komt er niet uit. Nagevraagd bij Senzer, wat als iemand dat voor je wil betalen, wil aflossen ineens tegen een renteloze lening? Met het juiste papierwerk, waarin de voorwaarden staan, en met de getuige in de vorm van Grip Op Schuld, hebben we een contract kunnen maken, en ben ik gewoon voor mijn gevoel schuldenvrij!! Natuurlijk moet ik dat aflossen, maar dat bedrag is minder als de rente die ik kwijt was zonder iets af te lossen! We moeten nog wat puntjes op de spreekwoordelijke “i” zetten, want ik ben er nog niet…maar ik heb hoop, ik sta namelijk niet alleen. Ja, ik heb me geschaamd, dat het zover is gekomen, maar ik heb ook geleerd, dat het buiten mijn schuld om is gegaan. Ja, ik schaam me, dat ik nu naar de Voedselbank ‘moet”, maar daardoor kan ik wel weer meer “leven”, en nee, geen seconde heb ik me geschaamd aan te kloppen bij Levgroep en Grip Op Schuld, omdat me vanaf dag 1 duidelijk werd, dat ze MET MIJ, deze moeilijke kwestie gingen aanpakken, mijn eigenwaarde is gebleven, en daar waar ik het even anders voelde, waren en zijn zij er met de complimenten, die hand op de schouder en verwijzingen naar wat IK afgelopen jaar heb bereikt…. Ik heb Grip Op Schuld, maar vooral Grip Op Leven!

Ervarings verhaal Cliënt  C:

Geachte Coordinator Stichting GripOpSchuld Deurne. Ik en mijn familie willen graag mijn oprechte dank en dankbaarheid betuigen aan mevrouw Toos van Lierop .

Zij heeft ons veel hulp gegeven en we zullen niet vergeten om aan onze zijde te staan. Als de arbeidsovereenkomst met onze stopt, houdt onze vriendschap niet op. Haar en Jullie allemaal bedankt, Groeten.

Ervarings verhaal Cliënt  D:

Hello Petra, Am very happy that Juul make me to know someone like you, I wanted to thank you for everything you have done and doing  for me, I appreciate everything  there is no day I don’t think about how my life changed, you have made me know and  understand many things in Netherlands, I don’t have a word to explain how great full I am,  you have given me hope in life, I will be great full every day of my life, thank you very much Petra for your kindness.

Ervarings verhaal Cliënt  E:

MIJN POSITIEVE ERVARINGEN MET GRIP OP SCHULD  GOS DEURNE

Ben blij en dankbaar dat ik Grip Op Schuld Deurne ontdekt heb! Het is makkelijk en laagdrempelig om een afspraak te maken als je vragen of hulp nodig hebt als Je in de problemen zit.

En er zijn geen lange wachttijden. Ik kon snel terecht en heb goede hulp gekregen van o.a. Jos van de Mortel. Hij is zeer kundig en heeft veel ervaring en is heel goed in zijn vak. Goed bereikbaar en alle afspraken worden na gekomen. Het probleem aanpakken en oplossingsgericht werken. Heb hulp gekregen op allerlei fronten.
Hij kan o.a. hulp bieden in telefoongesprekken voeren met b.v. uitkerings en andere  instanties, dan komen er wel antwoorden en afspraken los. Dit na dat ik het zelf geprobeerd had zonder resultaat.

Lees meer

Ook heeft hij snel een adequaat budget overzicht opgezet veel beter en professioneler als wat ik zelf had gemaakt. Daarna heeft een andere tijdelijke collega de werkzaamheden overgenomen onder supervisie van Jos. Ben door hem ook erg goed geholpen. Hij heeft o.a. een financieel overzicht gemaakt had veel deskundigheid in huis op dat vak gebied. Het is een goed gevoel om te merken dat je er niet alleen voor staat en dat je hulp krijgt als je zelf dingen niet voor elkaar krijgt.

Heb ook gemerkt dat het veel meer gewicht in de schaal legt als mensen van GOS bellen of een brief schrijven naar instanties dan als je dat zelf doet.

Mensen van Grip Op Schuld hartelijk dank voor alle tijd energie en inzet en goede hulp die ik heb mogen ontvangen!

Gezien de minder leuke financiële omstandigheden waarin ik zit wil ik liever mijn naam niet toevoegen.

Een anonieme client

 

 

 

Wil je als maatje aan de slag gaan?

Wij kunnen altijd nieuwe vrijwilligers gebruiken!

Meer weten?