Zelf aan de slag
Zoek je tips om je financiële situatie te verbeteren?
Om zelf aan de slag te gaan geven wij hieronder enkele tips. Kijk daarnaast ook eens op onze pagina Sociale kaart Deurne. Daar vind je meer informatie over waar je terecht kunt in Deurne voor allerlei hulpvragen.
Hoe krijg je meer grip op je financiën?
Stel niet langer uit en start direct. Zolang je niets doet, verandert je situatie niet.
Heb je iemand in je omgeving die je vertrouwt? Praat over je problemen, dan sta je niet alleen.
Om meer grip te krijgen op schuld, geven we je hier een aantal tips. Door het volgen van deze tips krijg je meer inzicht in uw situatie en de mogelijkheden om deze te veranderen. Is het toch lastiger dan je dacht? Vul het formulier hiernaast in voor hulp. Wij denken graag met je mee.
Tip 1: Begin een huishoudboekje
Om duidelijkheid in je situatie te krijgen, is het belangrijk om precies te weten waar je je geld aan uitgeeft. Alleen dan kun je erachter komen wat je kunt doen om je situatie te verbeteren.
Een handig hulpmiddel hiervoor is het huishoudboekje. Pak hiervoor een schriftje of kladblok (het kan ook digitaal, kijk hier) en start direct:
Lees meer
- Schrijf alles op wat je dagelijks uitgeeft. Ook dat ‘ene kopje koffie’ op het terras! Een huishoudboekje lukt alleen als je alle bonnetjes bewaart.
- Tel elke week op wat je hebt gepind en contant uitgegeven. Aan het eind van de maand heb je dan overzicht van je uitgaven per maand.
- Zet elke maand alle overige bankafschrijvingen op een rij. Tel ze op bij je andere uitgaven van punt 2.
- Zet nu alle maandelijkse inkomsten op een rij (loon, uitkering, toeslagen etc) kijk hiervoor op je bankafschriften.
- Nu zie je in één oogopslag het verschil tussen de maandelijkse inkomsten (4) en uitgaven (3).
- Waar gaat het mis met je uitgaven? Waarop kun je bezuinigen? Neem daar waar mogelijk direct actie om te zorgen dat je schulden niet groter worden (zie ook tip 6).
- Maak een budget plan. Op de website van het Nibud leer je hoe je dat kunt doen, check dit hier.
Tip 2. Sorteer je administratie
Vaak liggen de binnengekomen brieven, gewone post, rekeningen, bankafschriften etc.etc. overal verspreid in huis, in een la, ergens in de kast, noem maar op. Vaak ongeopend en alles door elkaar. Is dit ook bij jou het geval? Begin dan nu met de eerste stap: verzamelen. Verzamel alle papieren die in je huis rondslingeren. Open en dichte enveloppen, oud, nieuw, alles wat je kan vinden. Heb je alles? Goed, de eerste stap is gezet. Deze papieren noemen we vanaf nu je administratie.
Lees meer
Nu geen paniek, hoe groot de doos met papieren ook is. Ga aan tafel zitten en neem de doos voor je.
Haal de enveloppen eruit, open ze (indien nodig) leg de papieren op een stapel en gooi de envelop weg. Zit er reclame in gooi dit direct weg.
Maak nette stapels van de papieren (meestal A4). Ga zolang door totdat alles geopend en in stapels op tafel ligt. Sorteer deze papieren verder, leg bijvoorbeeld alle bankzaken bij elkaar, verzekeringen, loonstroken etc. Selecteer deze verder op datum, van oud naar nieuw. Heb je (een deel) van je administratie (al) in mappen zitten? Neem dit er dan bij en vul het aan of begin met lege mappen.
Vanaf nu open je alle post direct en sorteer deze direct op juiste plek.
Tip 3: Maak een stappenplan om je schulden te betalen
Heb je rekeningen die je niet kunt betalen? Leningen lopen? Of sta je negatief (in het rood of in de min) bij de bank? Dit alles valt onder de noemer schulden. Belangrijk is om eerst duidelijk te krijgen hoeveel schulden je hebt en bij wie. Een handig hulpmiddel om hier een goed overzicht van te krijgen vind je hier.
Lees meer
Heb je een goed overzicht? Ben eerlijk tegen je schuldeisers en probeer realistische afspraken te maken over het terugbetalen. Maak afspraken die je ook kunt nakomen. Het belangrijkste is: maak geen nieuwe schulden.
Tip 4: Digi-D code
Alle bedrijven en organisaties werken steeds meer via internet en e-mail. Kortom de wereld wordt steeds digitaler. Ook jij krijgt daar mee te maken of je het nu wilt of niet.
Lees meer
Veel zaken van de overheid kun je inmiddels zelf inzien, aanpassen etc. via internet. Denk daarbij aan je pensioen, gemeentelijke belastingen, toeslagen, belastingaangifte etc. Je hebt hiervoor altijd een eigen (persoonlijke) inlogcode nodig. Deze speciale code van de overheid noemen we de Digi-D code. Zorg ervoor dat je over deze code beschikt zodat jij (of iemand anders voor je) jouw zaken via internet kunt regelen.
Heb je geen Digi-D code of ben je deze kwijt. Kijk dan hier voor meer informatie hierover.
Wanneer je deze code hebt, kijk dan eens op www.mijnoverheid.nl voor meer informatie over jouw persoonlijke situatie.
Tip 5: Controleer je toeslagen
In Nederland zijn er tal van toeslagen waar je mogelijk recht op hebt. Misschien heb je toeslagen tegoed welke je niet aangevraagd hebt? Check dit op berekenjerecht.nl.
Lees meer
Je toeslagen moet je zelf aanvragen via de site van de belastingdienst (je hebt je Digi-D nodig). Controleer elk jaar of je teveel of misschien te weinig toeslag ontvangt. Is dit het geval, pas dit dan direct zelf aan. Als je teveel ontvangt moet je dit achteraf altijd terug betalen. De belastingdienst past dit niet zelf aan, het is je eigen verantwoordelijkheid.
Voor wat betreft de gemeentelijk belastingen zijn er wellicht mogelijkheden om een (gedeeltelijke) kwijtschelding aan te vragen. Kijk hiervoor op de site van Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BS-OB). Je hebt je Digi-D code hiervoor nodig.
Tip 6. Bespaar
Bekijk al je uitgaven nauwkeurig; zijn de uitgaven onmisbaar en/of is er misschien een goedkoper alternatief? Wanneer het geen eerste levensbehoefte betreft, kun je wellicht beter het geld besparen. Elke besparing is weer een stap op de goede weg. Denk hierbij aan:
Lees meer
- Verzekeringen; vergelijk de verschillende aanbieders voor je zorgverzekering, inboedel en W.A. verzekering. Kijk kritisch of andere verzekeringen die je mogelijk hebt, wel echt nodig zijn.
- Abonnementen: bekijk je telefoon abonnement kritisch. Misschien kun je oversluiten naar een goedkoper alternatief? Of wellicht alleen Sim-only en je data-gebruik beperken? Heb je een krant, tv-gids, sportschool etc. zeg deze op, of sluit over naar een goedkoper alternatief daar waar mogelijk.
- Boodschappen: houd de aanbiedingen in de gaten en vergelijk de prijzen in/van de supermarkten. Beperk je bezoek aan de supermarkt zo veel mogelijk (bijvoorbeeld 1 x per week) en maak voor je bezoek een boodschappenlijst (en houd je daar dan ook aan).
- Loterijen: wanneer je automatisch maandelijks deelneemt kan dit op jaarbasis toch een flink bedrag zijn, wat je uitgeeft. Helaas is de kans dat je daadwerkelijk wint zééér klein.
- Afval scheiden: glas, karton, plastic, blik, melkpakken etc. Probeer je afval zoveel mogelijk te scheiden. Hierdoor heb je minder restafval en hoef je je container minder vaak te laten legen. Je betaalt per lediging, dus elke keer minder scheelt weer ongeveer € 10,00!
- Zelf maken: het is heel eenvoudig om bijvoorbeeld wasmiddel en wasverzachter zelf te maken. Op internet zijn talloze sites te vinden die makkelijk recepten hiervoor hebben. Zo heb je voor weinig geld, hetzelfde resultaat als bij de (dure) wasmiddelen uit de supermarkt.
- Overig: kijk ook eens onder de kop Sociale kaart Deurne via de site die hier genoemd wordt, kun je kiezen voor de info onder ‘ik kan moeilijk rondkomen’. Daar staan allerlei handige links om te besparen in je uitgaven.
Tip 7. Wees eerlijk
Wees eerlijk. Vraagt iemand je mee voor bijvoorbeeld een vakantie of ander uitje? Zeg gewoon dat je daar nu geen geld voor (over) hebt. En verzin een leuk goedkoper alternatief, kijk bijvoorbeeld hier voor een gratis dagje uit. Geef geen geld uit wat je niet hebt!
Tip 8: Spaar
Misschien op dit moment nog niet en/of onmogelijk, maar begin zo spoedig mogelijk met sparen. Maak spaarpotjes of spaarrekeningen voor speciale doelen. Al is het maar enkele euro’s per week. Je bent daarmee beter voorbereid op onverwachte uitgaven. Daardoor kun je voorkomen dat je schulden (moet) maken.
Tot slot:
Stel niet langer uit en begin direct! Heb je hulp nodig? Neem contact met ons op!